Saturday, October 7, 2017

راهنمای کامل استفاده از گوگل آنالیتیکز Google Analytics http://mimos.ir

+Public https://mimos.ir/google-analytics-goal/

اگر نمیدانید که گوگل آنالیتیکز چیست؟ اگر تا بحال از آن استفاده نکرده اید! یا آن را روی وبسایت خود نصب کرده اید، یا حتی اگر آن را نصب کرده اید و این سرویس را برای خود راه اندازی کرده اید اما با آن چندان آشنایی ندارید یا اینکه نمدانید در چه سطحی از آن استفاده میکنید و میخواهید بیشتر از آن استفاده کنید و حرفه ای تر باشید تا نتیجه بهتری با آن کسب کنید، این مقاله دقیقا مناسب شماست آن را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید بهترین کار خود را در گوگل آنالیتیکز ارائه دهید.

گوگل آنالیتیکز که از نام آن هم مشخص است ابزاری آنلاین برای بررسی و ارزیابی سایت و تجزیه و تحلیل آمارهای مختلف سایت است. این ابزار یکی از سرویسهای موتور جستجوی گوگل است که به کاربران اجازه می دهد سایت خود را به آن متصل کنند و اتفاقاتی که در سایتشان رخ می دهد را بررسی کنند، از این بررسی ها و اطلاعات آماری می توان برای بهینه سازی سایت استفاده کرد، محتوا را بهینه سازی کرد، تبلیغات را بهتر نمایش داد، کاربران را بیشتر در سایت نگه داشت و در نهایت اینکه به مدیر سایت کمک می کند از سایت خود به شکل بهتری کسب درآمد کند. آمارهایی شامل کاربران در سایت چه جستجویی انجام می دهند، از کدام قسمت سایت بیشتر راضی هستند، بیشتر کدام بخش ها را مشاهده می کنند، از چه چیزهایی در سایت بیشتر استفاده می کنند، علایق کاربر را تشخیص داد، مواردی که دوست ندارد را شناسایی کرد، و خیلی فعالیت های دیگر که می توان آنها را زیر نظر داشت و در جهت بهبود آنها قدم برداشت.

در حالی که باورش برای عده کثیری سخت مینماید، اما هنوز وبسایت های زیادی هستند که از گوگل آنالیتیکز (یا هر سرویس تجزیه و تحلیل اطلاعات دیگری) استفاده نمیکنند تا ترافیک وبسایت خود را بالا ببرند. در این مقاله، ما میخواهیم از همین ابتدا با نگرشی سطح پایین و مناسب برای تازه کارها تمام اجزای این سیستم را مورد بررسی قرار داده، کاربرد هر یک از اجزا را بررسی کرده و همینطور کار با آن را آموزش داده و در نهایت بتوانیم از آن استفاده ای بهتر از قبل داشته باشیم. با ما همراه باشید تا بدانید این سرویس چیست، چرا باید از آن استفاده کنید، چگونه از آن استفاده کنید و مشکلات آن را چگونه رفع کنید.

 

۱# چرا هر مدیر وبسایتی نیاز دارد تا یک حساب گوگل آنالیتیکز داشته باشد

شما هم یک سایت دارید؟ آیا به شخصه مالک یک وبسایت هستید یا مدیریت آن را بر عهده دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، فرقی نمیکند که وبسایت کسب و کار یا اینکه شخصی باشند، قطعا شما به گوگل آنالیتیکز نیاز دارید. در اینجا چند سوال را پیش روی شما گذاشته تا دقیقا بدانید که این سرویس چه سودی برای شما دارد؛

  • چند نفر کاربر وبسایت شما را بازدید میکنند؟
  • کاربران شما در کدام منطقه جغرافیایی زندگی میکنند؟
  • چه وبسایت هایی کاربران خود را به وبسایت شما فرستاده اند؟
  • کدام روش های بازاریابی و دست یابی به کاربر، برای شما موثر واقع شده اند؟
  • کدام برگه ها و بخش های وبسایت شما از همه محبوب تر است؟
  • چند درصد از کاربرانی که از وبسایت بازدید کرده اند تبدیل به مشتری شما شده اند؟
  • مشتریان شما از کجا آمده اند و در وبسایت شما به کجا می روند؟
  • چگونه میتوانید سرعت وبسیت خود را بهینه کنید؟
  • کدام نوع از محتواهای وبسایت شما بیشتر مورد پسند کاربران واقع می شود؟
  • کاربران چند دقیقه از زمان خود را در وبسایت شما سپری میکنند؟
  • کاربران بعد از اینکه به وبسایت شما آمدند چه رفتاری انجام خواهند داد؟

 

و البته موارد بسیار زیاد دیگری که وجود دارند و مطمئنا نیازی ندارد با خواندن فهرست بالا، آنها را نیز ذکر کنیم. پرسش های زیاد دیگری وجود دارد که فقط با این سرویس میتوانید به جواب آنها دست پیدا کنید، به نظر شما این سرویس کارایی خوبی ندارد، به طوری که تمام سرشناسان بازاریابی اینترنتی از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده میکنند.

 

۲# نصب گوگل آنالیتیکز روی سایت

قبل از هر چیزی شما نیاز دارید تا یک حساب گوگل آنالیتیکز ایجاد کند، از آنجا بیشتر کاربران حساب ایمیل گوگل موسوم به جیمیل را دارند، همین حساب گوگل کافیست تا در این سرویس نیز بتوان حساب کاربری را ایجاد کرد، البته در صورتی که مشکل مکانی حساب خود را برطرف کنید، اگر چه این سرویس مستقیما برای کشور ما در دسترس نیست اما با یک تغییر آی پی میتواند وبسایت با دامنه دات آی آر را به راحتی با آن کنترل کنید.

البته این حساب کاربری گوگل شما که برای استفاده از سرویس های گوگل به کار می برید باید حسابی باشد که شما همیشه به آن دسترسی داشته باشید و بتوانید از آن استفاده کنید. این حساب کاربری شما چون برای این سرویس مهم گوگل هم مورد استفاده قرار میگیرد باید بتوانید همیشه به آن دسترسی داشته باشید و آن را فعال نگه دارید.

نکته ی بزرگی را متوجه باشید: اینکه به کسی که میخواهد بهینه سازی های وبسایت شما را انجام دهد (طراح وبسایت شما، فروشنده قالب وردپرس وبسایت شما که وبسایت را پیکربندی میکند، ارائه دهنده هاست یا پیمان کار سئو وبسایت شما) اگر غیر شما حساب گوگل آنالیتیکز را ایجاد کند، میتواند آن را به جای شما هم مدیریت کند که در این صورت چندان مثمر ثمر نخواهد بود. مدیریت این سرویس را همیشه خود بدست داشته باشید و اگر نمیدانید چطور و از کجا با آن شروع کنید این مقاله برای شما نگارش یافته است.

 

راه اندازی حساب و پیکربندی اولیه گوگل آنالیتیکز

هنگامی که شما حساب گوگل دارید میتوانید به این آدرس رفته و میتوانید اقدامات لازم را انجام دهید تا حساب کاربری خود را ایجاد کنید. در این برگه دکمه های ایجاد حساب یا عضویت مشخص شده است. روی دکمه SIGN UP کلیک کنید. سپس باید موافقت خود را اعلام کنید تا بتوانید حساب خود را ایجاد کنید.

راه اندازی حساب گوگل آنالیتیکز

سپس دوباره روی دکمه نامبرده کلیک کنید. در برگه ی زیر باید تمام مشخصاتی که لازم است را پر کنید.

پرکردن توضیحات اولیه در منطقه زمانی کشور Iran را انتخاب کرده و در بخش آدرس وبسایت، آدرس دقیق وبسایت خود را وارد کنید.

آدرس سایت و منطقه زمانی اگر وبسایت شما پیشوند w هم دارد، حتما آن را بنویسید.

 

گوگل در این باره خوب عمل کرده است،آنها به حساب گوگل آنالیتیکز توجه خوبی دارند، شما میتوانید با یک حساب گوگل، ۱۰۰ حساب گوگل آنالیتیکز داشته باشید. شما میتوانید ۵۰ وبسایت را در این سرویس برای پیگیری در یک حساب داشته باشید. شما میتوانید تا ۲۵ نمایش را برای یک وبسایت برای دیگر همکاران خود فعال کنید.

خطوط داستانی مختلفی را در اینجا میتوان به صورت زیر استخراج کرد:

معرفی گوگل آنالیتیکز

  • خط ۱: اگر شما یک وبسایت دارید، فقط یک حساب گوگل آنالیتیکز با یک وبسایت در دارایی نیاز دارید.
  • خط ۲: اگر شما دو وبسایت دارید که یکی میتواند شخصی باشد و دیگری وبسایت کسب و کار شما باشد، شاید بخواهید دو حساب برای وبسایت های خود داشته باشید یکی برای وبسایت کسب و کار و دیگری برای وبسایت شخصی که در این صورت شما دو حساب ایجاد خواهید کرد، یکی برای وبسایت شخصی با نام مشخص و دیگری برای وبسایت کسب و کار و نام مخصوص
  • خط ۳: اگر شما چند کسب و کار را یکجا و با هم دارید، اما کمتر از ۵۰ عدد هستند و هر کدام وبسایت خود را دارند، شاید بخواهید همه را در زیرمجموعه یک حساب کسب و کار گرد آورید. سپس یک حساب شخصی هم برای وبسایت شخصی که دارید.
  • خط ۴: اگر شما چند کسب و کار دارید و هر کدام از آنها برای خود یکی دو جین وبسایت دارند، که در نهایت بیشتر از ۵۰ وبسایت هستند، شاید بخواهید هر کسب و کاری را در زیرمجموعه حساب خودش قرار دهید.

 

هیچ روش اشتباه یا صحیحی برای پیکربندی اولیه حساب گول آنالیتیکز وجود ندارد – مسئله فقط اینست که شما چگونه میخواهید وبسایت های خود را سازمان دهی کنید. شما همیشه میتوانید حساب های خود را دوباره نام نویسی کنید و نام آن را تغییر دهید. ولی دقت داشته باشید که شما نمیتوانید یک وبسایت را از یک حساب کاربری گوگل به یک حساب کاربری گوگل دیگر منتقل کنید. – شما باید یک زمینه جدید برای وبسایت خود تحت یک حساب گوگل جدید بسازید ولی تمام اطلاعاتی که قبلا از وبسایت داشته اید را از دست خواهید داد و اطلاعات جدیدی در دست خواهید داشت.

دقیقا در راهنمایی جامع گوگل آنالیتیکز برای تازه کارها، برای اینکه در قدم های اولیه ای که دارید بهترین عملکرد را داشته باشید، با یک وبسایت و یک نگاه شروع میکنیم. البته همه اطلاعات به طور پیش فرض برای شما نمایش داده خواهد شد ولی با شکل و شمایلی شبیه تصویر زیر شروع میشود.

قوانین گوگل برای ایجاد حساب گوگل آنالیتیکز

به علاوه مواردی که باید در بالا در اختیار گوگل قرار دهید در بخش پایین ای برگه، شما باید شرایط نامه های گوگل  و قوانین را بپذیرید تا کد رهگیری وبسایت در اختیار شما قرار گیرد.

 

کد رهگیری و نصب و راه اندازی کد رهگیری

کد رهیگیری Tracking Codeشاید برایتان سوال پیش بیاید کد رهگیری چیست؟ کد رهگیری یا پیگیری Tracking Code وسیله ی اتصال، شناسایی و تایید مالکیت وبسایت شما توسط گوگل است. شما باید این کد را در وبسایت خود قرار دهید تا توسط گوگل شناسایی شود، فکرش را بکنید که اگر چنین مرحله ای بنام تایید اعتبار مالکیت وبسایت وجود نداشته باشد، هر کاربری میتوانست اطلاعات هر وبسایتی که میخواست را در سرویس تجزیه اطلاعات سایت گوگل بدست می آورد. اما از آنجا که فقط مدیر وبسایت میتواند این کد را در بخشی از وبسایت قرار دهد پس هر کسی فقط میتواند وبسایت های تحت مدیریت خود را در این سرویس تایید کند.

وقتی کارتان در ایجاد حساب و راه اندازی و نوشتن وبسایت تمام شود، یک کد رهگیری برای شما تولید می شود، وقتی با شرایط  و سیاست های گوگل آشنا شدید، میتوانید کد رهگیری خود را بدست آورید.

البته این کد باید در تمام برگه های وبسایت شما نصب شده باشد، در وردپرس اینکار آسان است، کافیست این کد را در هدر و فوتر وبسایت خود قرار دهید تا در تمام برگه ها خوانده شود، اما شرایط نصب آن در وبسایت های دیگر متفاوت است.

کد رهگیری Tracking Code در وردپرسبرای اینکه این کد را در بخش اعلام شده قرار دهید کافیست به تنظیمات قالب وردپرس وبسایت خود بروید، معمولا قالب های وردپرس امروزی چون سئو شده و بهینه سازی درونی دارند از این بخش به طور پیش فرض پشتیبانی میکنند یعنی حتما بخشی را در تنظیمات قالب به افزودن اسکریپت و کد به فوتر و هدر قرار داده اند. به تصویر زیر نگاهی بیاندازید.

شاید هم بخواهید یا نیاز داشته باشید بدون این ویژگی های پوسته، کد را به وبسایت خود اضافه کنید که در این صورت میتوانید از افزونه های وردپرس مانند Google Analytics by MonsterInsight استفاده کنید که در این صورت مهم نیست که پوسته وردپرس شما چیست.

البته شاید وردپرس نداشته باشید، در این صورت از یک چارچوب کاری دیگری استفاده میکنید که مثلا با HTML توسعه یافته است، در این صورت شما کد رهگیری را در تگ </head> قرار می دهید. شما میتوانید اینکار را با برنامه های ساده متنی مانند Notepad در ویندوز انجام دهید.

کد رهگیری Tracking Code در Shpifyاگر یک فروشگاه دارید که بر پایه ی Shopify توسعه یافته است میتوانید به بخش فروشگاه آنلاین Online Store مراجعه کنید، و در بخش Google Analytics میتوانید ترکینگ کد خود را قرار دهید.

کد رهگیری Tracking Code در tumblr

اگر یک وبلاگ در سرویس وبلاگ نویسی آنلاین و رایگان Tumblr دارید، شما در بخش تنظیمات وبلاگ خود در بخش تنظیمات قالب، در گوشه بالا در قسمت هدر theme option > header میتوانید کد خود را در Google Analytics ID قرار دهید.

همانطور که دیدید ما به خوبی توانستیم در بیشتر سرویس های وبلاگ نویسی و یا مدیریت محتوا کد آنالیتیکز خود را به خوبی قرار دهید. اگر از سرویس وبلاگ نویسی بلاگ اسپات Blog Spot گوگل که با نام Blogger  شناخته می شود میتوانید به صورت زیر اقدام کنید.

نصب گوگل آنالیتیکز روی بلاگر

به وبلاگ خود وارد شوید و در بخش تنظیمات بلاگر که البته اگر از نسخه فارسی آن استفاده کنید، نتیجه چیزی می شود که در تصویر مشاهده میکنید و اگر از تنظیمات لاتین استفاده میکنید میتوانید به مسیر Settings > Other > Google Analytics  رفته و کد رهگیری خود را وارد کنید.

 

۳# پیشخوان گوگل آنالیتیکز

 

نوار عنوان

در این جا روی نوار عنوان کلیک کرده و اطلاعات وبسایت ها را برای نمایش انتخاب کنید.

 

مشاهده سایت ها زیر گزینه ALL و Accounts

سپس در زیر گزینه ALL و Accounts وبسایت های خود را مشاهده خواهید کرد، روی وبسایت مورد نظر کلیک کنید تا پیشخوان برای آن وبسایت و نمایش داده های آماری آن مهیا شود.

 

۴# بخش گزارش ها Reports در پیشخوان گوگل آنالیتیک

در این بخش از پیشخوان، دسته بندی های مختلفی برای اطلاعات قرار داده شده است، اما در حالت کلی، همه آنها یک گزارش کلی از این بخش هستند که حاوی اطلاعاتی اجمالی از زیرمجموعه این بخش هستند.

بخش گزارش ها – Reports - نمایش کلی

اولین قسمت از آن را گزارش زنده از قسمت های مختلف تشکیل میدهد.

 

گزارش لحظه ای Real Time : گزارش لحظه ای، بهبود های زیادی داشته است، امروز در این بخش می توان اطلاعاتی از سایت را مشاهده کرد که همزمان با مشاهده آن، در حال رخدادن در سایت باشند، به عبارت دیگری، وقتی این بخش را مشاهده می کنید، تمام چیزی که در همان زمان در سایت اتفاق می افتد را مشاهده خواهید کرد.

بخش گزارش ها – Reports - نمایش لحظه ای

  1. بررسی اجمالی Overview : در بررسی اجمالی، مشاهده میکنید که اطلاعات تمام زیرمجموعه گزارش لحظه ای در یک برگه برای شما گردآوری شده است، میتوانید بخش های مربوط به ترافیک، ارجاع دهنده ها، جغرافیای کاربران، کلمات کلیدی برتر و … را به کلی مشاهده کنید.
  2. مکان Location : در لوکیشن یا مکان، سرزمین و کشورهای کاربران مشخص خواهد شد، روی نقشه هر کدام از کشور ها در نقشه کلیک کنید آمار کلی کاربران آن را مشاهده خواهید کرد.
  3. منابع ترافیک Traffic Sources : در این قسمت هم یقینا منابعی را مشاهده خواهید کرد که نشان خواهد داد کاربران شما از چه قسمت هایی از اینترنت به وبسایت شما سرازیر شده اند. منبع ترافیک ورودی وبسایت شما که کاربران از آنها در نهایت پا به وبسایت شما گذاشته اند مشخص خواهد شد.


    رفتار کاربری – Behavior

  4. رفتار کاربران Behavior : رفتار کاربری در همان زمانی که کاربران مشغول انجام کارهای خود هستند که رفتار نامیده  می شود. وقتی کاربران محصولی خریداری میکنند، جستجویی انجام میدهند یا اینکه فرمی را پر میکنند رفتار کاربری محسوب  شده که همه در این قسمت مشاهده خواهد شد.
  5. اتفاقات Events : اتفاقات در واقع همان رخدادهایی هستند که در وبسایت شما رخ میدهند، اعم از ورود کاربران، خروج کاربران، و تقریبا مشاهده رفتار کاربران در گزینه قبلی، شامل اطلاعاتی از همین دست است.
  6. تبدیل Conversions : تبدیل همان موارد مهمی است که کاربران با وبسایت شما پیوند برقرار میکنند و این پیوند میتواند همان تکمیل فرم های تماس یا خرید یکی از محصولات فروشگاه نیز میتواند باشد.

 

مخاطبین شما – Audience

 

۴# مخاطبین شما Audience

در این قسمت مجموعه بزرگتری از گزارش ها نسبت به قبل در دسترس شما قرار خواهد گرفت. از رفتار کاربران گرفته تا فعالیت کاربران در وبسایت، نوع دستگاهی که برای مشاهده وبسایت استفاده کرده اند، موارد مورد علاقه ای که در وبسایت دارند، منطقه جغرافیایی که در آن زندگی میکنند، جنسیت کاربران، مسیری که کاربران طی کرده اند تا به وبسایت شما برسند و برخی موارد دیگر همه در زیرمجموعه مخاطبین آمده است.

بررسی اجمالی – Overview

  1. بررسی اجمالی Overview : دوباره در بررسی اجمالی این بخش نیز، همانند بخش قبل تمام مواردی که لازم است از زیر مجموعه بخش تحلیل اطلاعات مربوط به کاربران و مخاطبین بدانید یکجا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

    تجزیه و تحلیل همگروه – Cohort Analysis

  2. تجزیه و تحلیل همگروه Cohort Analysis : در این بخش از سرویس آنالیتیکز و زیرمجموعه مخاطبین، قسمتی که فعلا در نسخه آزمایشی به سر می برد، برای نمایش اطلاعات همگروه در کنار هم تخصیص یافته است. در این قسمت میتوان نوعی از بررسی ها را انجام داد که در اصل یک زمینه را دنبال میکنند. شاید مانند رخدادها و تبدیل در وبسایت…

    جستجوگر کاربر – User Explorer

  3. جستجوگر کاربر User Explorer : در این قسمت شما میتوانید به اطلاعاتی برای هر کاربر بر اساس آی پی وی دسترسی داشته باشید. کافیست آی پی را انتخاب کنید تا به طور مجزا آن را بررسی کنید.

    مخاطبین شما – Audience - داده های جمعیت شناختی – Demographics

  4. داده های جمعیت شناختی Demographics : این بخش که خود زیر مجموعه مخاطبین است دارای زیرمجموعه کوچکی است که کمک میکند تا بر اساس معیارهای مختلف کاربران را تقسیم کرد، از آنها صافی گرفت سپس به بررسی آمار آنها پرداخت. این معیار ها شامل سن کاربران و جنسیت کاربران است.

    مخاطبین شما – Audience - جالب توجه کاربر - Interests

  5. جالب توجه کاربر – Interests : در این قسمت نیز مواردی در بخش داده های تحلیل شده دیده خواهد شد که مربوط به مواردی چون دسته بندی های نزدیک به هم، قسمت های مختلف فروشگاه و دیگر دسته بندی هایی که برای کاربران جالب بوده و توسط آنها بررسی شده است.

    مخاطبین شما – Audience - جغرافیای کاربران – Geo

  6. جغرافیای کاربران Geo : این بخش از داده های تحلیل شده دارای دو زیر دسته بوده و به قسمت های زبان و مکان کاربران محدود شده است. در این جا همراه نقشه وبسایت شما میتوانید مشاهده کنید که کاربران شما از چه زبان ها و کشورهایی بوده اند که به بررسی وبسایت شما پرداخته اند.

    مخاطبین شما – Audience - رفتار کاربران – Behavior

  7. رفتار کاربران Behavior : این قسمت از بخش داده های مخاطبین خود بخشی مهم است و زیرمجموعه هم دارد، در این بخش از اطلاعات تحلیل شده در گوگل آنالیتیکز، رفتاری که کاربران دارند، مسیری که طی کرده اند، کاربران جدید و آمار و ارقام آنها در مقایسه با کاربران قدیمی، دوره های برگشت و ترک وبسایت توسط کاربران، مشغولیت هایی که در وبسایت دارند، اینکه با چه چیزهایی درگیری بیشتری دارند همه نمایش داده شده و می توانید با آنها آشنا شوید و بتوانید مواردی که برای کاربران مهمتر است را پیدا کرده و آنها را در وبسایت افزایش دهید. یا نقاط ضعیف وبسایت را شناسایی کنید.

    مخاطبین شما – Audience - فناوری های استفاده شده – Technology

  8. فناوری های استفاده شده Technology : در این قسمت شما میتوانید مشخصاتی در مورد شبکه های مورد استفاده کاربران، دستگاه ها و مرورگرهای آنان را بررسی کنید و سیستم عامل هایی که کاربران بیشتر از آنها برای مشاهده و بررسی وبسایت شما و وبگردی درون آن استفاده میکنند را بررسی کنید.

    مخاطبین شما – Audience - موبایل کاربران – Mobile

  9. موبایل کاربران Mobile : اگر میخواهید دستگاه های موبایلی کاربران را بررسی کنید، یا اینکه در مورد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید میتوانید از این بخش استفاده کنید. این بخش تقریبا به دلیل اهمیت موبایل ها و دستگاه های کوچک به گوگل آنالیتیکز پا گذاشته و اهمیت دستگاه های موبایل را در بازاریابی موفق و تجزیه و تحلیل دقیق داده ها به گوش ما می رساند.

    مخاطبین شما – Audience - داده های سفارشی – Custom

  10. داده های سفارشی Custom : در بخش سفارشی شما دستتان باز است تا موردی که میخواهید را پیگیری کنید. در اینجا باید متغییر های سفارشی را تعیین و تنظیم کرده تا بر اساس آنها اطلاعات برای شما پایش شده و نمایش داده شوند.

    مخاطبین شما – Audience - آزمایشی و محک زدن – Benchmarking

  11.  آزمایشی و محک زدن Benchmarking : در این قسمت از داده های تحلیل یافته نیز، همه چیز مربوط به صنعت و کسب و کار است و تقریبا مواردی متفاوت از قبل را میتوان در این زمینه که مربوط به کسب و کار است بررسی کرد. در این جا میتوان به بررسی کانال ها یا مسیر هایی که منتهی به وبسایت بوده اند پرداخت یا اینکه، مکان و دستگاه های کاربران را به طور کلی بررسی کرد.

    مخاطبین شما – Audience - جریان های رهیابی کاربر به وبسایت – User Flow

  12. جریان های رهیابی کاربر به وبسایت User Flow : در این قسمت هم تقریبا نموداری برای شما نمایش داده خواهد شد که به طور درختی یا نموداری مسیرهای روبروی کاربران را نمایش میدهد که از قسمت های مختلف سراسر وب شروع کرده و در نهایت به وبسایت شما رسیده اند، نمودار بر اساس کشور شروع شده سپس  مسیر حرکتی آنها در وبسایت نمایش داده خواهد شد.

 

کسب و فراگیری کاربران – Acquisition

 

۵# کسب و فراگیری کاربران Acquisition 

 در این بخش از داده ها و اطلاعات پایش شده، به طور کلی به رفتار کاربران و ترافیک و منابعی که از آن به وبسایت شما ره یافته اند دسترسی دارید، همچنین میتوانید ببینید که کاربران پس از اینکه به وبسایت شما آمده اند دقیقا چه کاری انجام داده اند، کجا بوده اند، کجا مانده اند و کجا رفته اند، به چه چیزی مشغول شده اند و یا اینکه چند درصد با وبسایت شما پیوند خود را ایجاد کرده و یا حتی به مشتری شما تبدیل شده اند.

کسب و فراگیری کاربران – Acquisition - تمام ترافیک ورودی – All Traffic

  1. تمام ترافیک ورودی All Traffic : در این قسمت تمام ترافیک ورودی کاربران بر اساس دسته های مختلفی مانند کانال ها یا مسیرهایی که کاربران از آنها به وبسایت شما آمده اند و البته مستقیم بوده اند مشاهده می شود. مسیرهای درختی که کاربران وبسایت ها و پایگاه های مختلفی را طی کرده اند تا به وبسایت شما رسیده اند. منابع و آدرس هایی که از آنها کاربران به عنوان معرف های شما یاد کرده و به وبسایت شما آمده اند و در نهایت ارجاع ها و لینک هایی که از دیگر وبسایت ها مستقیما به وبسایت شما بوده و کاربران را به وبسایت شما سرازیر کرده است.

    کسب و فراگیری کاربران – Acquisition - تبلیغات ادروردز – AdWords

  2. تبلیغات ادروردز AdWords : این قسمت از گوگل آنالیتیکز به تبلیغات گوگل اختصاص یافته و اگرچه زیرمجموعه زیاد و بخصوصی برای خود دارد، اما تنها زمانی کاربرد خواهد داشت که شما در گوگل تبلیغات داشته باشید.

    کسب و فراگیری کاربران – Acquisition - دستگاه جستجو – Search Console

  3. دستگاه جستجو Search Console : این بخش که به تازگی به گوگل آنالیتیکز اضافه شده است شامل برگه های فرود یا همان آدرس هایی است که برای کاربران طراحی شده، سپس زیرمجموعه هایی شامل کشورهایی که کاربران در آنها زندگی کرده و به جستجو می پردازند، دستگاه هایی که برای جستجو استفاده میکنند و در نهایت پرسش هایی که شاید کاربران در موتور جستجوی گوگل با آنها اقدام به جستجو میکنند یا در وبسایت شما پرسیده اند نیز در این بخش قرار گرفته است. اگر چه این بخش قبلا در بخش ابزارهای وبمستری گوگل بود، اما اکنون به این بخش نیز اضافه شده تا نه تنها بتوان از امکانات آن استفاده کرد بلکه بتوان آن را هم تجزیه و تحلیل کرد. در کنسول جستجو میتوانید یک سیستم جستجوی سفارشی راه اندازی کنید، سپس در وبسایت خود قرار دهید تا بتوانید جستجوهای وبسایت خود را کنترل کنید.

    کسب و فراگیری کاربران – Acquisition - اجتماعات – Social

  4. اجتماعات Social : در بخش شبکه های اجتماعی با زیرمجموعه ای گسترده میتوانید تمامی آن چه کاربران را از شبکه های اجتماعی به وبسایت شما هدایت میکند پیگیری کنید. میتوانید تبدیل هایی که از طریق شبکه های اجتماعی و اعتماد سازی به وجود آمده را بررسی کنید. در کنار آن به داده های مربوط به تعداد کاربران رهیافته از شبکه های اجتماعی به وب سایت و همچنین جریان های کاربری که از شبکه های اجتماعی وارد وبسایت شده اند و در وبسایت به گشتن می پردازند نیز دسترسی دارید.

    کسب و فراگیری کاربران – Acquisition - کمپین های اجتماعی شما – Campaigns

  5. کمپین های اجتماعی  Campaigns : در کمپین شما به بخشی از داده ها دسترسی پیدا خواهید کرد که در آن شما باید به دنبال پیگیری کلمات و هشتگ هایی باشید که در شبکه های اجتماعی راه اندازی کرده اید و اولین بار توسط شما استفاده شده است. بدین ترتیب در کنار کمپین های رایگان، شما میتوانید از بخش کلمات کلیدی مشتمل پرداخت هم استفاده کنید و اطلاعاتی را از گوگل دریافت کنید که در ازای آن باید هزینه های آن ها را هم بپردازید.

 

رفتار کاربری – Behavior

۶# رفتار کاربری Behavior در ابزار واکاو گوگل

در بخش رفتارهای کاربران، با دسته بندی های فراوانی که دارد، تقریبا میتوانید هر آنچه که کاربران نسبت به وب سایت شما در نظر دارند را شناسایی کنید. رفتار آنها هنگام وارد شدن به سایت، زمانی که در سایت صرف میکنند، بخش هایی که سر می زنند، مقالاتی که مطالعه میکنند، بازدید های اخیری که داشته اند در کنار واکنش هایی که آنان نسبت به تغییرات وبسایت دارند، و البته سرعت و جستجوی وبسایت، محتوای برتر وبسایت و رخداد هایی که کاربران با آن درگیر می شوند نیز در جمله رفتار کاربری در گوگل آنالیتیکز قرار گرفته است و کمک میکند بخش های مختلف وبسایت خود را از نقطه نظر های گوناگون محک زده، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و بدانید چه چیزی برای کاربران بهتر است تا بتوانید در بهترین حالت ممکن سایت را برای کاربران خود بهینه سازی کنید.

  1. بررسی اجمالی Overview : در بررسی اجمالی شما میتوانید نمای کلی از رفتار کاربران را مشاهده کنید اما برای اینکه تخصصی تر اینکار را انجام داده و بررسی خود را موشکافانه تر انجام دهید باید به دسته های مختلف در رفتار کاربری مراجعه کنید.
  2. جریان رفتاری Behavior Flow : این بخش از اطلاعات نشان میدهد که کاربران در وبسایت چه مسیری از رفتار معمول یا خاص خود را در پیش میگیرند، آیا آنها تا به یک آدرس خاص می رسند در آنجا میمانند یا اینکه از برگه های تبلیغاتی که دارید فرار میکنند و تا وقتی به محتوا یا محصول می رسند تبدیل صورت میگیرد (پرکردن فرم یا خرید) یا از سایت فرار میکنند.

    رفتار کاربری – Behavior - محتوای وبسایت – Site Content

  3. محتوای وبسایت Site Content : در بخش مربوط به محتوای سایت مهمترین چیزی که شما باید داشته باشید – یعنی محتوا – قرار داده شده است، اگر بخواهید به بررسی محتوای وبسایت بپردازید باید از این بخش استفاده کنید. دسته های این قسمت شامل برگه های وبسایت، محتوای تمرینی که میتوانید برای آزمایش کاربر و ملاک و سلایق کاربری در مورد محتوا از آن استفاده کنید یا به عبارتی برای تست کیفیت محتوا از آن استفاده کنید و ببنید در گوگل چه رتبه ای کسب میکند. برگه های فرود یا همان برگه هایی که کاربران پس از طی جریان های خاصی به آن ها می رسند که بیشتر شامل برگه اصلی وبسایت است و آخرین برگه هایی که کاربران در هنگام ترک وبسایت مشاهده میکنند را مشاهده کنید.

    رفتار کاربری – Behavior - سرعت وبسایت – Site Speed

  4. سرعت وبسایت Site Speed : این بخش از سرویس کارآمدی بخصوصی دارد، چرا که سرعت وبسایت هرچه بهتر باشد و بالاتر باشد کاربران را بیشتر راضی میکند اما اگر ابزارهای مختلف تست سرعت وبسایت را بررسی کرده اید، در اینجا امکانات بیشتری در اختیار دارید، میتوانید دسته ای از بخش سرعت وبسایت را بررسی کنید که سرعت وبسایت بر اساس کاربران مختلف و همچنین سرعت اینترنتی که آنها دارند در دسترس قرار گرفته است. همچنین پیشنهادهایی برای بهینه سازی قسمت های مختلف هم در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

    رفتار کاربری – Behavior - جستجوی وبسایت – Site Search

  5. جستجوی وبسایت Site Search : جستجوی وبسایت به شما کمک میکند تمام جستجویی که در وبسایت دارید را روی جستجوی گوگل تنظیم کنید سپس برای وبسایت خود نتایج جستجوی کاربر را نمایش داده، ببینید در وبسایت شما چه چیزی جستجو شده و کدام موارد بیشتر از همه جستجو می شوند، در نهایت بتوانید وبسایت خود را برای آنچه کاربران نیاز دارند بهینه سازی کنید.

    رفتار کاربری – Behavior - رخداد ها – Events

  6. رخداد ها Events : رخداد ها همان عملکرد های کاربری در قبال محتوای وبسایت است، کاربران اگر به دانلود بپردازند، ویدیوهای وبسایت را مشاهده کنند، در رای گیری ها شرکت کنند، عناصر محتوایی را بررسی کنند، یا امثال این موارد را در وبسایت انجام دهند میتوان در رده بندی اتفاقات یا رخدادهای وبسایت دسته بندی کرد.

    رفتار کاربری – Behavior - ناشر – Publisher

  7. ناشر Publisher : این بخش برای کاربرانی کاربرد دارد که از بخش تبلیغات ادسنس AdSense گوگل استفاده میکنند و میتوانند آن را دابل کلیک Double Click متصل کنند.

 

تبدیل و پیوند کاربران با وبسایت – Conversion

۶# تبدیل و پیوند کاربران با وبسایت Conversion

در تبدیل یا میزان تبدیل کاربران، اطلاعات رفتاری کاربران در قبال برخی قسمت های وبسایت شما تحلیل می شود. تبدیل ها دو نوع هستند تبدیل های بزرگ Macro Conversion و تبدیل های کوچک Micro Conversion که معمولا تبدیل های بزرگ به پیوندهای بزرگ کاربری با وبسایت شما اطلاق می شود که نمونه بارز آن را میتوان خرید کاربر از فروشگاه شما دانست، و تبدیل های کوچک به مواردی چون پر کردن فرم تماس یا عضو شدن در خبرنامه شما (خود میتواند یک هدف باشد) گفته می شود.

تبدیل و پیوند کاربران با وبسایت – Conversion - اهداف – Goals

  1. اهداف Goals : شاید هدف ها بخشی بزرگ یا اصلی از گوگل آنالیتیکز باشند، در واقع به جز داده های تحلیل یافته که در دسته بندی های سابق از آن ها یاد شد، هدف در گوگل آنالیتیکز همان چیزی است که شما مستقیما و به شخصه میخواهید آن را بررسی کنید. در ادامه هدف و راه اندازی هدف کاملا توضیح داده شده است. پس فعلا تا اینجا اکتفا میکنیم. (ادامه را بخوانید)

    تبدیل و پیوند کاربران با وبسایت – Conversion - فروشگاه – Ecommerce

  2. فروشگاه Ecommerce : فروشگاه شما و محصولاتی که در آن قرار دارند میتوانند پیگیری شوند، میتوانید خریدها و رفتار کاربران در قبال محصولاتی که دارید را بررسی کنید. به این ترتیب شما میتوانید در زمان های مختلف به این بررسی بپردازید، مثلا خریدهایی که کاربران در بازه های زمانی مختلف انجام داده اند. میانگین خریدهایی که در سایت شما انجام شده است.

    تبدیل و پیوند کاربران با وبسایت – Conversion - قیف چند خطوطی - Multi-Channel Funnels

  3. قیف چند خطوطی – Multi-Channel Funnels : در گوگل آنالیتیکز، تبدیل ها و معاملات فروشگاه اعتبار آخرین کمپین ها، جستجو ها، ارجاع ها و تبلیغاتی هستند که کاربران را به وبسایت آورده و آنها را تبدیل (به مشتری و …) میکنند. اما چه قانونی قبل از ارجاع ها، جستجو ها و تبلیغات در این تبدیل ها بوده است؟ چه مدت زمانی بین موردی که توجه کاربر را جلب کرده و خریدی که وی انجام داده است، سپری شده است؟
    قیف چند کاناله و گزارش های این دسته بندی، همراه خود پاسخِ این سوال ها را برای شما دارد! و کانال ها نشان میدهند که کانال های بازاریابی شما (مثلا یکی از منابع ترافیک وبسایت) چگونه کار میکنند و کاربران را از بازدید کننده به مشتری تبدیل میکنند.
    برای مثال؛ بسیاری از کاربران از طریق جستجوهایی که در گوگل انجام داده اند یا مطالبی که در وبلاگ یا پست های اجتماعی خوانده اند، با برند شما آشنا شده اند، به بررسی پرداخته اند و در نهایت به وبسایت شما آمده و محصول شما را خریداری میکنند، این قیف چندکاناله ها نشان میدهد، که قبل از ارجاع و جستجو و در نهایت فروش شما، وضعیت کاربر چگونه بوده و این مسیر وی که به خرید محصول شما منجر شده، چگونه آغاز شده است.

    تبدیل و پیوند کاربران با وبسایت – Conversion - تناسبات و تخصیص – Attribution

  4. تناسبات و تخصیص Attribution : این بخش از گوگل آنالیتیکز به بازاریاب کمک میکند تا معیارهای مختلفی را برای کانال هایی که در نهایت خروجی آنها فروش محصولات است، تعیین کنند. برای مثال کاربری با جستجو در گوگل، مواجه با تبلیغات یا مسیرهای دیگر، در نهایت به وبسایت شما رسیده و خرید میکند، یک بازاریاب از تخصیص برای پخش مناسب اعتبار پولی برای خریدهایی که از کانال های مختلف منجر به خرید و فروش شده است استفاده میکنند.

 

۷# تعیین هدف یا تنظیم Goal در گوگل آنالیتیکز Google Analytics

پس از اینکه کد رهگیری خود را در وبسایت یا وب نوشت خود نصب کرده و اتصال آن را با گوگل به اتمام رساندید، نیاز دارید تا یک پیکربندی کوچک اما بسیار کاربردی در تنظیمات پروفایل وبسایت خود در گوگل آنالیتیکز انجام دهید. این تنظیمات مربوط به هدف یا Goals setting شما خواهد بود. شما میتوانید آن را با کلیک در بخش مدیریت پیدا کنید، باید روی مدیریت در نوار بالایی کلیک کرده و در ستون نمایش روی گزینه پایین تر یعنی هدف Goal کلیک کنید.

تنظیم هدف Goal در گوگل آنالیتیکز

هدف همان چیز مهمی است که در وبسایت شما اتفاق می افتد و این اتفاق قبلا به گوگل گوشزد می شود تا اطلاعات آن را پیگیری کرده و در اختیار شما قرار دهد. برای مثال؛ شما یک وبسایت دارید و یک فرم تماس را ایجاد کرده اید و پس از آن یک برگه تشکر از مخاطب نیز برای پرکردن فرم به وی نمایش میدهید، یا اینکه یک وبسایت دارید که در آن محصولاتی را به فروش می رسانید، شما میخواهید یک برگه را ایجاد یا پیدا کنید که در نهایت از کاربر تشکر میکند و کاربران بعد از اینکه خرید خود را نهایی کردند به آن برگه هدایت می شوند. در نهایت این آدرس ها به شکل های زیر خواهند بود؛

 به حساب خود وارید شوید و در داشبورد یا پیشخوان روی هدف Goals کلیک کنید

هدف جدید New Goal در گوگل آنالیتیکزدر این بخش از گوگل آنالیتیکز، شما روی هدف جدید New Goal کلیک می کنید. این دکمه با رنگ قرمز مشخص شده است.

تنظیم هدف سفارشی در گوگل آنالیتیکز

در این جا شما باید گزینه ی سفارشی Custom را انتخاب کنید، البته تا زمانی که گزینه های قبلی زیادی با وبسایت شما سازگار نباشند و از نوعی نباشند که مورد نیاز شماست. البته اگر تازه کار هستید ادامه را بخوانید. کافیست برای هدف جدید خود یک نام برگزینید، سپس مقصد را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه مرحله بعد Next Step کلیک کنید.

انتخاب مسیر و آدرس در گوگل آنالیتیکزدر اینجا باید مسیر یا آدرس URL برگه تشکر را پس از آدرس وبسایت خود بنویسید، و دکمه مقصد را که به صورت کشویی بوده باز کرده و روی Begin with آغاز شده با … قرار دهید.

سپس شما میتوانید هزینه یا ارزش و یک عدد به عنوان پول دلار را برای تبدیل (در صورت نیاز) وارد کرده و روی ایجاد هدف Create Goal کلیک میکنید. در نهایت برای مشاهده وضعیت هدف خود، به بخش مربوط به هدف در پیشخوان بازگشته و وضعیت آن را مشاهده کنید.

اگر شما هم هدف های دیگری شبیه این مورد دارید و میخواهید آن ها در وبسایت خود رهگیری کنید، شما میتوانید همین چند قدم آخر را دوباره ادامه دهید، شما میتوانید تا ۲۰ هدف را برای وبسایت خود راه اندازی کنید. مطمئن شوید هدفی که ایجاد میکنید برای شما بسیار مهم باشد. این هدف ها برای بیشتر کسب و کارها شامل عضویت کاربران، ارسال های مختلف بازخورد کاربران، و البته خرید های تکمیل شده است. اما در نهایت اینکه دقیقا هدف ها در چه مواردی با هم متفاوت هستند به وبسایت شما بستگی دارد.

در نهایت این روش کامل راه اندازی حساب گوگل آنالیتیکز، پیگیری هدف های مختلف و آدرس های مختلف بوده و شما از این پس به خوبی میتوانید از آن استفاده کنید. اگر هم نیاز دارید تا توضیحات مختلف دیگری بدست آورید میتوانید به مستندات آنالیتیکز در وبلاگ آن مراجعه کنید.

نوشته راهنمای کامل استفاده از گوگل آنالیتیکز Google Analytics اولین بار در میموس پدیدار شد.

http://mimos.ir
http://mimos.ir/blog/internet-marketing/
http://mimos.ir/blog/seo-training/
http://mimos.ir/blog/mobile-marketing/
http://mimos.ir/blog/business/
http://mimos.ir/blog/about-web-sites/
http://mimos.ir/blog/internet-business/
http://mimos.ir/blog/email-marketing/
http://mimos.ir/blog/internet-advertisement/
http://mimos.ir/blog/user-experience/
http://mimos.ir/blog/entrepreneurship-education/
http://mimos.ir/blog/content-marketing/
http://mimos.ir/blog/social-network-marketing/
http://mimos.ir/blog/online-tools/

No comments:

Post a Comment