Sunday, August 20, 2017

آشنایی بیشتر با سئو و موتور جستجو | موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ http://mimos.ir

+Public https://mimos.ir/how-search-engines-work/

امروز در این مقاله با مفاهیم ابتدایی سئو و موتور جستجو با شما همراه هستیم و در ابتدا می خواهیم بدانیم که سئو چیست و برای ما چه کاری انجام میدهد  و در نهایت چند تکنیک سئو را با هم بررسی می کنیم. شما برای بهبود کسب و کار خود نیاز دارید که وب سایت تان را از لحاظ ترافیک جستجو و رتبه بندی ارتقا دهید.  برای این کار باید از تکنیک های سئو استفاده شود.

 

۱# درک مفهوم سئو و موتور جستجو

برای استفاده از سئو و بهبود سایت از نظر موتورهای جستجو اولین قدم این است که با مفهوم سئو آشنا شویم. وقتی شما دنبال یک مطلب در اینترنت باشید چه کاری انجام میدهید؟ در اکثر مواقع به سراغ یکی از موتورهای جستجو می‌روید و کلمه ای که مرتبط با موضوع مورد نظر شما است را جستجو می کنید.

صفحه اصلی موتور جستجو گوگل

گاهی اولین سایتی که در صفحه جستجو نمایش داده می شود دقیقاً همان چیزی است که دنبالش هستید  و بعضی مواقع هم باید برای پیدا کردن نتیجه مطلوب چند صفحه ای را جستجو کنید.

اینترنت فضاییست که مجموعه ای از وبسایت ها را درون خود دارد، افراد مختلف  روزانه مطالب مختلفی را از این مجموعه می خواهند اما اینکه چطور بتوانیم در این مجموعه عظیم به مطلب مورد نظر خود دست پیدا کنیم موضوع بحث ما است.

صفحه اصلی موتور جستجو بینگ

شاید بگویید جواب سوال موتورهای جستجو هستند. این پاسخ تا حدی درست است اما موتورهای جستجو چطور متوجه می شوند که مطلب مورد نظر ما چیست و چطور بهترین نتیجه جستجو را برای ما نمایش می دهند؟

تا اینجا تا حدی با طرز کار موتورهای جستجو اشنا شده اید اما این تمام ماجرا نیست. در واقع موتورهای جستجو قسمت های مختلفی دارند.  یک قسمت صفحه رابط کاربر می باشد که در واقع همان صفحه ای است که شما  با آن آشنایی دارید و عبارت مورد نظرتان را در آن وارد میکنید. موتورهای جستجو در این بخش از گزینه های مختلفی برای شخصی سازی استفاده می کنند،  برای مثال شما می توانید انتخاب کنید که نتایج جستجوی شما فقط در قالب تصویر باشد، فقط اخبار باشد و یا فقط ویدئو.

اگر کمی عمیق تر بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم بد نیست ساختار موتورهای جستجو را نیز بررسی کنیم.  موتور جستجو چیست؟  خوب اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این است که موتور جستجو ابزاری است که شما کلمه یا عبارت خود را در یک جعبه متن وارد می کنید سپس با کلیک روی دکمه جستجو به نتایج مورد نظرتان دسترسی پیدا می کنید.  بعد از آن تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که روی وبسایت هایی که می خواهید کلیک کنید.

نمونه جستجو در سایت گوگل - موتور جستجو

اما در حقیقت کمی پیچیده تر است. درواقع موتور جستجو قسمتی از یک نرم افزار است که اطلاعات را درباره صفحات وب جمع آوری می کند.  این اطلاعات معمولاً کلمات کلیدی، آدرس سایت، لینک ها و عباراتی هستند که به نوعی معرف محتوای کلی وب سایت و صفحات وب می باشند. تمامی این اطلاعات در یک پایگاه داده ذخیره می شوند.

حال وقتی کاربر عبارت مورد نظر را درون کادر وارد می کند و روی دکمه جستجو کلیک می کند، موتور جستجو شروع به پیدا کردن بهترین نتیجه برای آن عبارت در پایگاه داده خود میکند. سپس لینک هایی که مربوط به صفحات مورد نظر می‌باشد را به کاربر نمایش میدهد تا او بتواند با کلیک روی هر کدام از آنها به وب سایت مورد نظرش منتقل شود. شاید این مطالب در نظر شما کمی تخصصی و پیچیده به نظر برسد و یا اینکه فکر کنید این اطلاعات برای شما مفید نیست ولی وقتی که بدانید موتورهای جستجو چطور کار می کنند می توانید  وب سایت خود را طوری بهینه سازی کنید که در صفحات اول موتورهای جستجو قرار گیرد.

نمونه جستجو در سایت گوگل - موتور جستجو

در واقع بهینه سازی وب سایت یعنی آن را طوری طراحی کنید که نزدیک ترین وضعیت را به استانداردهای موتورهای جستجو داشته باشد. موتور جستجوی گوگل ۲۰۰ استاندارد برای تعیین رتبه یک سایت منتشر کرده است، آن را ببینید. این به این معنی است که تمام قسمت های وب سایت شما باید  با هدف بودن در صفحه اول جستجو طراحی شود.  قسمت های مختلف وب سایت شامل موارد زیر است:

  • صفحه اصلی سایت
  • عنوان صفحات
  • محتوای سایت
  • طراحی ظاهری
  • ساختار وبسایت

علاوه بر این قسمتها مطالب مهم دیگری شامل لینک ها،  کلمات کلیدی و برچسب ها وجود دارد که باید به آنها نیز اهمیت دهید. البته اگر شما تمامی قسمت ها را به صورت کاملا بهینه طراحی کنید ممکن است بازهم بهترین نتیجه را در موتورهای جستجو نداشته باشید،  نکته این است که علاوه بر بهینه سازی باید از تبلیغات نیز استفاده کنید. منظور این است که بهینه سازی وبسایت شما فقط محدود به طراحی مناسب چند قسمت از وبسایت نمی‌شود  بلکه وابسته به قسمت های مختلف و همچنین استراتژی‌های مختلف برای پیاده‌سازی این بهینه سازی است.

اگر بخواهیم مطالب گفته شده را خلاصه کنیم  و در قالب لیستی از بایدها و نبایدها قرار دهیم میتوان از لیست زیر استفاده کرد:

۲# کارهایی که باید انجام دهید

  • وب سایتی طراحی کنید که شامل محتوا، کلمات کلیدی و برچسب های مفید برای بهبود رتبه بندی سایت شما باشد
  • از کلمات کلیدی به طوری استفاده کنید که کاملا با هدف شما هماهنگی داشته باشد
  • از تبلیغات و کمپین ها برای بهبود ترافیک وب سایت خود استفاده کنید
  • وب سایت خود را در موتورهای جستجو به طور دستی ثبت کنید

 

۳# کارهایی که نباید انجام دهید

  • از کلمات کلیدی غیر واقعی برای فریب دادن موتورهای جستجو استفاده نکنید
  • در وب سایت های دیگر و در تبلیغات خود از لینک‌های غیر مرتبط با محتوای سایت استفاده نکنید
  • از ثبت مکرر اسم سایت خود در موتورهای جستجو پرهیز کنید. حالت معمول آن این است که بعد از یک بار ثبت حداقل ۶ هفته باید صبر کنید و بعد دوباره اقدام به ثبت سایت کنید

 

۴# برنامه ریزی برای سئو

قبل از اینکه شما اقدام به بهینه سازی وبسایت خود کنید نیاز به یک برنامه مناسب برای پیاده سازی سئو دارید.  داشتن برنامه شما را در رسیدن سریع به اهدافتان کمک می‌کند. برنامه ریزی باعث می شود بدانید که باید در کدام قسمتها تمرکز بیشتری داشته باشید برای کدام یک وقت کمتری بگذارید با اولویت بندی عمل کنید.  البته اولویت بندی ها و نیاز شما ممکن است در زمانهای مختلف تغییر کند.  نکته مهم این است که نیازهای شما تغییر می کنند اما تمام نمی شوند  بنابراین شما در تمام مسیر خود به برنامه‌ریزی نیاز دارید. در ابتدا باید درک کنید که چرا به سئو نیاز دارید؟ همانطور که پیش از این کمی توضیح دادیم سئو دانش بهینه سازی وب سایت است.

اما چرا بهینه سازی تا این اندازه مهم است؟ به این موضوع اینطور فکر کنیم که اگر شما بین جمعیت زیادی از مردم باشید و یک شخص به دنبال شما باشد چطور می تواند در بین آن همه جمعیت شما را پیدا کند؟ حال فرض کنید سیستمی وجود داشته باشد که مردم را به گروههای مختلف تقسیم بندی کند.  برای مثال خانم ها لباس قرمز بپوشند و آقایان لباس آبی، حالا اگر کسی دنبال شما باشد نیمی از جمعیت را کنار گذاشته و در گروه مورد نظر دنبال شما می گردد. درباره وب سایت شما نیز مانند یک شخص در میان جمعیت است.

شما با دانش سئو می ‌توانید وب سایت خود را بین وبسایت های زیادی که در اینترنت وجود دارد منحصر به فرد کنید  افرادی که به دنبال آن هستند به راحتی بتوانند سایت شما را پیدا کنند. حال که اهمیت استفاده از سئو را فهمیدید برخی از تکنیکهای آن را با هم بررسی می کنیم.

اولین چیزی که به چشم می‌خورد محتوای صفحه است.  وبسایتی که محتوای مفیدی داشته باشد در بحث سئو می‌توانند بهترین نتیجه را مشاهده کند و در مقابل آن وب سایتی که از نظر محتوا حرفی برای گفتن نداشته باشد  فارغ از اینکه از سئو استفاده کند یا خیر مدت زیادی دوام نمی آورد.  در واقع وب سایتی که محتوای خوبی دارد به مرور پیشرفت می کندو با استفاده از سئو می‌توان سرعت این پیشرفت را بیشتر کرد. اما به چه مطلبی می گوییم مطلب خوب و مفید؟

مطالب ناب – منظور از محتوای ناب این است که تمام چیزهایی که در وب سایت استفاده می کنید شامل عکس ها، اینفوگرافیک ها و متون  باید منحصر به فرد باشند و از منبع دیگری کپی نشده باشند.

اولین محل انتشار مطالب وب سایت شما باشد – حتی اگر متن نوشته شده کپی نباشد؛ اگر آن را قبلا در وبسایت دیگری منتشر کرده اید نباید آن را دوباره در وبسایت خود استفاده کنید.

افزودن توضیحات –  اگر از عکس و یا ویدئویی استفاده می کنید بهتر است که کمی درباره آن توضیح دهید و در متنی کوتاه به مخاطب بگویید که به طور کلی آن تصویر درباره چیست.

مطالب مفید –  مطالب را فقط به منظور انتشار تهیه نکنید. محتوایی که برای مخاطبین آماده می کنید باید برای آنها مفید باشد.  مطمئن شوید که محتوای تهیه شده در راستای اهداف شما بین مخاطبینتان است.

قبل از نوشتن تحقیق کنید – قبل از نوشتن به خوبی درباره مطلبی که می خواهید تهیه کنید تحقیق کنید.  هیچکدام از کاربران علاقه به خواندن مطلبی که با عجله نوشته شده است ندارند.

استمرار مطالب – درست است که اولین موضوع مهم درباره مطالب وب سایت شما  مفید و قابل استفاده بودن آنها است اما در قدم بعدی استمرار مطالب نیز مهم است.  کاربران وقتی با مطلب مفیدی در وبسایت شما مواجه می شوند تمایل دارند که مدتی بعد مطلب مفید دیگری از شما ببینند.

 

۵# عنوان صفحه، توضیحات و فرمت نوشتن

عنوان ها

همانطور که گفتیم وفتی موتورهای جستجو صفحه شما را می خوانند چیزی که برای آنها مهم است عناوین  مطالب، قالب بندی و در کل طراحی قسمت های مختلف وب سایت است. دلیل خواندن عناوین این است که موتورهای جستجو متوجه شوند که محتوای کلی وبسایت شما درباره چه موضوعی می باشد.

عنوان صفحه – هر صفحه باید عنوان منحصر به فرد خود را داشته باشد که هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو کمک کنند تا متوجه شوند که محتوای کلی این صفحه درباره چیست.

توضیحات – توضیحات آن متنی است که کاربران هنگام جستجوی وب سایت شما در صفحه ی نتایج جستجو مشاهده می‌کنند. توضیحات معمولاً ۱۵۰ حرف می باشد.نمونه جستجو در موتور جستجو - توضیحات متا - عنوان - پیوند یکتا

این متن کوتاه در صورت جذاب بودن کاربران را ترغیب می‌کند که روی لینک وبسایت شما کلیک کنند و مطلب کلی را مطالعه کنند، بنابراین در نوشتن توضیحات مناسب و مرتبط با مطلب اصلی دقت کنید. انتخاب با شماست که با نوشتن یک توضیح مناسب باعث تبلیغ وب سایت خود شوید و یا اجازه دهید کاربر روی دیگر لینکها کلیک کند.  البته باید در نظر داشته باشید که نباید توضیحات غیر واقعی و غیر مرتبط با محتوای اصلی داشته باشید چرا که این کار باعث تبلیغات منفی برای سایت شما می شود.

قالب بندی – هر صفحه از وب سایت نیاز به یک قالب بندی مناسب دارد. مانند یک متن که نیاز به عنوان و تیتر ها دارد.  در نوشتن یک متن مطالب مهم را برجسته می نویسیم و یا زیر آن ها خط می کشیم.  همچنین از اندازه قلم مناسب استفاده می کنیم که حداقل اندازه آن ۱۲ می باشد.  به غیر از متن برای دیگر عناصر وب سایت خود نیز به قالب بندی مناسب داشته باشید.

تصاویر – تصاویر در ارائه محتوای شما بسیار اهمیت دارند و وقتی که در وب‌سایت شما بین متن ها از تصویر استفاده شده باشد تاثیر آن بیشتر می شود.  اما نکته در مورد تصاویر این است که نباید زمان بارگذاری صفحه را بیش از اندازه طولانی کند. هنگام استفاده از تصاویر در محتوای وب سایت خود به نکات زیر توجه کنید:

  • تصاویر را خودتان طراحی کنید، اگر  آن را از وب سایت دیگری کپی کرده اید نیاز است که منبع آن را اعلام کنید
  • اندازه تصاویر را بهینه کنید. هر چقدر حجم عکس کمتر باشد سرعت بارگذاری صفحه شما بیشتر است
  • برای تصاویر از برچسب استفاده کنید. این کار باعث می شود که موتورهای جستجو متوجه شوند که تصویر راجع به چه چیزی است.
  • نام های مرتبط با موضوع برای تصاویر انتخاب کنید.  یعنی با دیدن نام تصویر بتوان متوجه شد که موضوع آن چیست.

ساختار آدرسآدرس صفحات وب سایت شما بخش مهم  و قابل توجهی است.  به طور کلی ساختار آدرس به موضوعات زیر اشاره می کند:

لینک های دائمی – لینک های دائمی آدرس هایی منحصر به فرد برای هر صفحه از وب سایت هستند.  آدرس های خوب و مناسب کمتر از ۲۵۵ کاراکتر می باشند و در آنها از خط فاصله برای جداسازی کلمات مختلف استفاده می شود. یک لینک مناسب باید عنوان محتوای صفحه شما باشد البته همانطور که گفته شد کلمات مختلف نیز جدا سازی شده باشند.

دسته بندی ها – صفحات مختلف وب سایت خود را گروه بندی کنید تا کاربران شما راحت تر بتوانند مطالب مورد نظرشان را پیدا کنند. دسته بندی های سایت میموس - موتور جستجو

مانند مثالی که برای جداسازی خانم ها و آقایان زدیم. همچنین دسته بندی های شما می توانند دارای زیر مجموعه نیز باشد. ویرایش دسته بندی ها در وردپرس - موتور جستجو

هرچه دسته بندی های شما و زیر مجموعه آنها مرتب تر باشند دسترسی به مطالب شما راحت تر است

دسته بندی مقاله در سایت میموس - موتور جستجو
دسته بندی مقاله در سایت میموس

و در نتیجه  کاربران احساس رضایت بیشتری در استفاده از وب سایت شما خواهند داشت.

نقشه سایت – همانطور که در مقالات پیش درباره نقشه سایت صحبت کردیم استفاده از آن اهمیت ویژه در بهبود وب سایت شما دارد. نقشه سایت - موتور جستجوبه طوری که می‌توان گفت یکی از گزینه‌های فهرست وب سایت شما باید نقشه سایت باشد.  این کار باعث می شود کاربرد سریعتر به صفات مختلف وبسایت شما منتقل شود.

 

لینک های داخلی– لینک داخلی به این معنی است که شما در بین متن خود لینکهایی به دیگر مقالات و صفحات دیگر وب سایتتان قرار دهید.  این کار باعث می‌شود وقتی کاربر در حال خواندن یکی از مقالات شما است امکان منتقل شدن سریع به مقالات و صفحات دیگر را نیز داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که در یک صفحه بیشتر از ۱۵ لینک داخلی قرار ندهید. لینک های داخلی همچنین با نام انکور تکست نیز شناخته می شوند در مورد آن بیشتر بدانید.

سرعت و تناسب سایت شما با تلفن همراه – دو مطلب دیگری که در سئو مهم است سرعت بارگذاری صفحه شما و همچنین سازگاری آن با تلفن‌های همراه است.سازگاری با موبایل گوگل هزینه زیادی را برای سرعت بخشیدن به وب می پردازد. در تمامی جلسات و کنفرانس های این شرکت گفته می شود که سرعت بسیار مهم است و  آن ها می‌خواهند سریعترین وبسایتها را داشته باشند. بنابراین وقتی سرعت از این اهمیت برخوردار است،هر چه وبسایت شما سریع تر باشد  وضعیت بهتری از نظر رتبه‌بندی خواهید داشت. در رابطه با تلفن های همراه نیز در مقالات پیش صحبت کردیم که امروزه بیش از نیمی از کاربران برای جستجو از تلفن‌های همراهشان استفاده می کنند. بنابراین وب سایت شما باید سازگاری کامل با تلفن های همراه داشته باشد.

در این مقاله مفاهیم ابتدایی سئو و برخی از تکنیکهای آن را با هم بررسی کردیم .امیدوارم  علاوه بر درک مفهوم سئو بتوانید بهترین استفاده را از این نکات داشته باشید. در مقالات بعد با نکات و تکنیک های بیشتری در این سفر همراه شما خواهیم بود.البته ما خوشحال میشیم سوالاتتون رو در ارتباط با سئو همینجا از ما بپرسید

 

نوشته آشنایی بیشتر با سئو و موتور جستجو | موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ اولین بار در میموس پدیدار شد.

http://mimos.ir
http://mimos.ir/blog/internet-marketing/
http://mimos.ir/blog/seo-training/
http://mimos.ir/blog/mobile-marketing/
http://mimos.ir/blog/business/
http://mimos.ir/blog/about-web-sites/
http://mimos.ir/blog/internet-business/
http://mimos.ir/blog/email-marketing/
http://mimos.ir/blog/internet-advertisement/
http://mimos.ir/blog/user-experience/
http://mimos.ir/blog/entrepreneurship-education/
http://mimos.ir/blog/content-marketing/
http://mimos.ir/blog/social-network-marketing/
http://mimos.ir/blog/online-tools/

No comments:

Post a Comment