Friday, September 1, 2017

آیا Google AMP آینده ی سئو برای دستگاه های موبایل است؟ http://mimos.ir

+Public https://mimos.ir/google-amp-mobile-seo/

نمایش سایت ها در دستگاه های موبایل شبیه یک تومور ساکت است. کاربران باید با کندی سرعت، بارگذاری آهستته، ناوبری سخت و امکانات کمتر و تجربه ای دشوار، بسازند تا در موبایل خود یک وبسایت را مشاهده کنند. به نقل از گوگل، ۴۰% از کاربران، سایت هایی که بارگذاری آنها بیشتر از ۳ ثانیه طول می کشد را رها میکنند. خب از آن طرف هم میانگین بارگذاری وبسایت در دستگاه های موبایل تقریبا ۸ ثانیه است. اما خب شاید باورتان نشود، این چنین شرایطی به کام گوگل هم خوش نیامده که میخواهد این شرایط را تغییر دهد. گوگل می خواهد اینکار را با پروژه جدید خود موسوم به Google AMP انجام دهد.

 

۱# پروژه جدید گوگل برای نتایج جستجو چیست؟

نتایج سایت های AMP در گوگلگوگل پروژه ای را شروع کرده است که آن را شتابدهی برگه های موبایل Accelerate Mobile Page نام گذاری کرده است. این پروژه بارگذاری برگه ها را در موبایل ها ۴ برابر سریعتر میکند، همچنین وبسایت هایی که از AMP استفاده میکنند ۱/۸ معمول داده مصرف میکنند. شاید تجربه ی کار با این سرویس را داشته باشید، تقریبا این سرویس وبسایت ها را فرآورده میکند. اگر با موبایل خود در گوگل به جستجو پرداخته باشید خواهید دید که برخی برگه با علامتی مربوط به AMP برجسته و متمایز شده اند، اگر روی آنها کلیک کنید، مقاله ی آن برگه به سرعت برای شما نمایش داده خواهد شد.

این بارگذاری های آنی و سریع برگه های AMP به طور ساکتی حضور دارند. اما جدای از این مسائل، امروزه مدیران فروش و متخصصین سئو به دنبال این هستند که بدانند AMP چگونه بر سئو و بازاریابی اینترنتی آنان تاثیر خواهد گذاشت.

 

۲# چگونه AMP میتواند سئو و بهینه سازی سایت برای دستگاه های موبایل را متحول کند؟

گوگل حتی تا الان هم در حال تعیین اینست که چگونه و با چه وسعتی AMP روی سئوی موبایل تاثیر بگذارد. John Mueller، یک استادکار وب و تجزیه تحلیل داده برای گوگل، گفته که هنوز AMP یک فاکتور مستقل برای رتبه بندی نیست. به هر حال، وقتی میدانیم که سرعت وبسایت ها یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است، باید مطمئن باشیم که AMP زود یا دیر روی سئو و رتبه بندی وبسایت ها در گوگل تاثیر خود را خواهد گذاشت.

google amp

در این مقاله سعی داریم درک مشخص تری از AMP را در اختیار شما علاقه مندان به سئو و بازاریابی اینترنتی قرار دهیم. امیدواریم بتوانیم آنچه را که لازم است بررسی کرده و درک درستی از آن پیدا کنیم در نهایت. اگر سوال یا دیدگاهی داشته باشید میتوانید برایمان بنویسید.

 

۳# AMP دقیقا چیست؟

AMP توسط AMP Project به عنوان "یک پروژه متن باز ابتکاری است که اجازه میدهد تا ناشرین محتوا در وب بتوانند محتوایی را شکل دهند که برای دستگاه های موبایل بهینه سازی شده و آنها میتوانند هر جایی به طور آنی بارگذاری شوند."

مقصد نهایی AMP اینست که تجربه کاربری را دستگاه های موبایل بهینه سازی کند و کار با موبایل در اینترنت را برای کاربران با افزایش سرعت و برخی تغییرات در محتوا آسان کند. AMP برای بهینه سازی یک محتوا برخی منابع آن را حذف کرده و شاید دسته ای از آنها را به کلی از محتوای اصلی برای کاربر حذف کند، این موارد میتوانند شامل ویدیو، اشکال، انیمیشن ها و … باشند که بارگذاری برگه را افزایش میدهند. AMP از HTML و برخی مشخصات دیگر توسط پروژه AMP، جاوا اسکریپ (تحویل دهنده های سرعت،) و کش گوگل (کش فعال شده ی AMP برای تحویل سریعتر محتوا) که به کسب و کارها کمک میکند تا برگه هایی با کمترین حجم را ایجاد کنند.

برگه های مشخصی هستند که سرعت بارگذاری آنها به طور کاملا محسوسی زیاد است. مثلا برگه های لایک فیسبوک و یا Apple News که ازین جمله هستند. همانطور که گفتیم AMP برای این توسعه پیدا کرده تجربه اینترنت در موبایل را برای همه در همه جا بهتر کند و البته گفتیم یک پروژه متن باز است، پس همه میتوانند از آن استفاده کنند. محتواهای شتابدهی شده امروز در جستجوهای گوگل، توئیتر، پینرست، لینکدین و برخی وبسایت های دیگر… فعال است. و پلتفرم های دیگری همچنان در حال گرایش به سمت این پروژه هستند.

در ویدیوی زیر میتوانید پیش نمایشی از AMP را مشاهده کنید. البته به سرعت دقت کنید که این محتوا با میانگین سرعت اینترنت جهانی و حتی پایین تر از آن مشاهده میشود. اگر بخواهید در این مورد بیشتر بدانید باید به منابع انگلیسی و دانشنامه گوگل در این مورد مراجعه کنید.

مورد مهمی که باید در این زمینه بدانید مربوط به کش گوگل است. وقتی کاربران لینک برگه AMP را که از طریق جستجوی گوگل گرفته اند به اشتراک میگذارند، امتیازی برای گوگل ثبت می شود و صرفا برای وبسایت شما نخواهد بود. این یک ابزار برای تغییر شیوه کار گوگل است. این سرویس محتوا و کاربران وبسایت شما را در سرورهای گوگل نگه میدارد، که البته از شیوه معمول و منطقی انتقال مستقیم کاربران از گوگل به وبسایت شما نیز مخالفت دارد.

یکی از کارهای جالبی که گوگل در خصوص AMP انجام داده اینست که شرایطی را فراهم کرده تا بتوان وضعیت AMP را در وبسایت خود تحت پیگیری داشته باشید.

یکی از باورهای اشتباهی که در مورد AMP وجود دارد اینست که برخی میپندارند جایگزینی برای طراحی رسپانسیو است. حتی اگر شما برگه هایی با قابلیت AMP داشته باشید، کاربران موبایل همچنان به نسخه موبایل وبسایت شما دسترسی خواهند داشت و از آن استفاده خواهند کرد. و حتی لازم نیست که تمام برگه های وبسایت شما AMP فعال شده داشته باشد، به طور معمول AMP برای بخش وبلاگ وبسایت شما در دسترس خواهد بود.

 

۴# منفعت پروژه AMP برای چه کسی خواهد بود؟

گفتیم این پروژه از ابزارهایی برای بهینه سازی محتوای وبسایت استفاده میکند. با استفاده از ویژگی هایی که درون آن توسعه داده شده است این سرویس میتواند هر نوع محتوای سنگینی را که بخشی از یک محتوای کلی هستند حذف کند. همه وبسایت ها هم نمیتوانند استفاده مفیدی از AMP داشته باشند. اگر در وبسایت هایی که به فروش محصول و سرویس مشغول هستند از سرویس AMP استفاده کنند قطعا بخشی از طراحی و المان هایی که در وبسایت خود دارند را از دست خواهند داد ولی در مقابل آن عملکرد پذیری و تجربه عملی متفاوتی را برای کاربران خود ارائه خواهند داد.

اما بزرگترین دسته کاربران که از این پروژه نفعی عاید آنها خواهد شد، ناشران و تولید کنندگان محتوا هستند، بزرگ یا کوچک فرقی نمیکند. اگر شما هم تولید کننده محتوا بوده یا از طریق بازاریابی محتوا در وب حضور دارید بهترین کار اینست که حتما آن را فعال کنید.

 

۵# آیا واقعا AMP سریع تر از اینترنت معمول است؟

بله، قطعا از هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل سریع تر است. وبسایت Ghosery در این خصوص یک نمودار گرافیکی مربوط به یکی از مقالات وبسایت New York Times را انتخاب کرده است تا به ما نشان دهد که واقعا AMP سریع است یا نه. در این نمودارها تعداد جاوا اسکریپت های مقاله بین دسکتاپ، موبایل و نسخه AMP مقایسه شده است. آنها در نسخه دسکتاپ ۱۰۰ مورد، در نسخه موبایل ۶۰ مورد ولی در نسخه AMP تنها ۲۱ مورد جاوا اسکریپت پیدا کردند.

مرور معمولی اینترنت در دسکتاپ

مرور معمولی اینترنت با موبایل

مرور اینترنت با AMP

خب در تصویر مشاهده کرده کردید که اختلاف واقعی چقدر است. از این تصویر و آمارهایی که منتشر شده بودند مشخص شد که نسخه AMP از نسخه موبایل ۸۵ درصد سریعتر است.

 

۶# سود سئو از AMP

AMP هنوز تبدیل به یک فاکتور سئو نشده است اما انواع مختلفی از بهینه سازی ها هستند که باید برای آن صورت گیرند. وقتی نتایج AMP مشخصا در نتایج جستجوی خبری برجسته شدند و اهمیت پیدا کردند، بهینه نکردن وبسایت برای آن به این معنی است که کلیک های زیادی از کاربران را از دست داده اید، کلیک هایی که ارزش خود را دارند. اگر هم در رتبه های بالا قرار ندارید پس بهتر است از ابتدا به فکر سئو و بهینه سازی وبسایت وردپرس خود باشید.

بگذارید با شما رو راست باشیم، شما میخواهید برای چند کلمه کلیدی مهم رتبه ای کسب کنید و AMP را در وبلاگ خود فعال کرده اید. خب، پست های وبلاگ شما از چرخه اخبار معمولی حذف شده است، که به این معنی است شما از رقیبان خود رتبه بهتری کسب کرده اید چون در دایره AMP قرار گرفته است. شما بعد از آن شاهد پیشرفت وبسایت، افزایش کاربران و حتی فروش بیشتر خواهید بود.

 

۷# چگونه AMP را در وبسایت خود فعال کنید؟

در سایت پروژه AMP دانشنامه ای در خصوص فعال سازی AMP در وبسایت قرار داده شده که و هر آنچه که در این مورد لازم است بدانید را برای شما آسان توضیح داده است.

مسلما همه ما میخواهیم وبسایتی داشته باشیم که پر از محتوا، ویدیو و اشکال و تصاویر باشد و در آن به تبلیغات بپردازیم و با وجود همه اینها سرعت بالایی هم داشته باشد و حتی بارگذاری آن جنبه خیلی خوبی هم دارد. اما حتی میتواند بهتر باشد به طوری که بتوان در دستگاه ها و پلتفرم های مختلف از آن استفاده کرد. اگر چه قدم های اولیه این روند توسط گوگل در حال اجرایی شدن است اما طولی نخواهد کشید که همه چیز سریعتر خواهد شد.

 

نوشته آیا Google AMP آینده ی سئو برای دستگاه های موبایل است؟ اولین بار در میموس پدیدار شد.

http://mimos.ir
http://mimos.ir/blog/internet-marketing/
http://mimos.ir/blog/seo-training/
http://mimos.ir/blog/mobile-marketing/
http://mimos.ir/blog/business/
http://mimos.ir/blog/about-web-sites/
http://mimos.ir/blog/internet-business/
http://mimos.ir/blog/email-marketing/
http://mimos.ir/blog/internet-advertisement/
http://mimos.ir/blog/user-experience/
http://mimos.ir/blog/entrepreneurship-education/
http://mimos.ir/blog/content-marketing/
http://mimos.ir/blog/social-network-marketing/
http://mimos.ir/blog/online-tools/

No comments:

Post a Comment