Friday, September 1, 2017

چطور از دسته بندی و برچسب ها در وردپرس برای سئو استفاده کنیم؟ http://mimos.ir

+Public https://mimos.ir/how-categories-tags-work/

آیا دسته بندی های سایت خود را وقتی ایجاد میکنید که میخواهید مطالب جدید را منتشر کنید؟ آیا در وبسایت خود بیشتر از ۱۵ دسته بندی دارید؟ آیا از برچسب یا تگ ها برای نگه داری کاربر در وبسایت استفاده میکنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، از جمله کاربرانی هستید که در وردپرس و بهینه سازی موتورهای جستجو وبسایت خود سردرگم شده اند. آنها هم تاثیر برچسب ها و دسته بندی ها در بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) را نمیدانند.

دسته بندی ها و برچسب های وبسایت دو روش سازمان دهی محتوا در وردپرس هستند، اما با استفاده درست از آنها نه تنها میتوان نتیجه مثبتی در بهینه سازی سایت کسب کرد، بلکه میتوان از آنها برای بهبود تجربه کاربری وبسایت نیز استفاده کرد. به هر حال کاربران از دسته بندی های وبسایت و همینطور برچسب ها برای جستجوی مطالب، سازمان دهی نتایج مطلب و دستیابی به مطالب مشابه و ناوبری در محتوای وبسایت استفاده میکنند. در این مقاله قصد داریم تفاوت این دو یعنی دسته بندی / برچسب را کاملا توضیح داده، و با ارائه دلایل و همینطور راهکار های مختلف، به بهبود کلی وبسایت شما کمک کنیم.

۱# اول در مورد سئو؟

وقتی از دسته بندی ها و برچسب ها به شیوه درستی استفاده کنید، میتوانید از آنها برای بهبود سئوی سایت به ۳ شکل استفاده کنید:

  1. لینک های داخلی کمک میکنند تا خزنده های موتورهای جستجو محتوای مربوط به هم درون وبسایت شما را پیدا کنند، به عبارتی، به گوگل و بینگ اجازه میدهد تا محتوای کل وبسایت شما را ایندکس کرده و تمام پست های شما را در نتایج جستجو قرار دهند.
  2. نام برچسب ها و دسته بندی های وبسایت شما، یک انکور تکست در لینک سازی محسوب میشوند، که به موتور جستجو هم صراحتا اعلام میکنند محور وبسایت شما چیست. این مورد به شما کمک میکند تا رتبه محتوای خود را برای آن کلمه های کلیدی بار ارزش افزایش دهید.
  3. پست های محبوب و داغی که لینک های مترادف می سازند، از دسته بندی ها و برچسب ها برای لینک شدن به دیگر پست ها استفاده میکنند، که به محتوای وبسایت شما کمک میکنند شانس بیشتری در رتبه بندی نتایج موتور جستجو داشته باشند.

۲# دسته بندی ها دقیقا چه هستند؟

تا قبل از انتشار نسخه ۲.۳ وردپرس، دسته بندی ها فقط برای سازمان دهی نوشته ها در وردپرس بودند، بنابراین شما تا قبل از اینکه از آنها بشنوید ازشون استفاده کردید. در اصل، شما نمیتوانید حتی یک پست را بدون دسته بندی منتشر کنید (حتی دسته بندی نشده ها هم دسته بندیِ "دسته بندی نشده" خود را دارند) خب دوباره میپرسیم که دقیقا هدف دسته بندی ها چیست؟

دسته بندی ها برای گروه بندی عناوین مشابه است، مواردی که مشابه هم هستند مثل فصل های یک کتاب.

عنوان فصل کتاب برای خواننده مشخص میکند که این فصل و عناوین و حوادث درون آن مختص این فصل است، و البته همه عناوین یک فصل در کتاب کاملا با هم مرتبط هستند. و این ساختار کلی همه کتاب هایی است که دارای عناوین مختلف و فصل های چندگانه هستند. اگر نویسنده کتاب بخواهد آرایش فصل ها را تغییر دهد یا آنها را حذف کند، ساختار کلی کتاب دسخوش تغییر خواهد شد، و البته شاید کل داستان کتاب تغییر کند. البته شاید نیاز داشته باشید هنگام رشد وبسایت و توسعه بیشتر دسته بندی های فرعی و کوچک به دسته بندی های اصلی اضافه کنید که به آنها زیر دسته هم میگویند.

بذارید یک وبلاگ سلامتی را مثال بزنیم. اگر شما یک وبلاگ جامع رو ارائه میکنید، شما میتوانید دسته بندی های خودتون رو از بین زمینه های اصلی سلامتی ایجاد کرده یا انتخاب کنید: تمرینات، تغذیه، انگیزش و … . شما میتوانید زیر دسته های خودتون رو به هر کدوم که میخواهید اضافه کنید، مثلا (سبزیجات زیردسته تغذیه و …) اما قوانینی وجود دارند که بهتر است در دستور کار قرار دهید:

دسته بندی ها فقط برای مقاله و پست قابل استفاده هستند اما در برگه ها نمیتوانید از آنها استفاده کنید. هر پست باید به یک دسته بندی الصاق شود (گاهی موارد نیاز است که در دو دسته بندی الصاق شود اما پیشنهاد میشود اینکار را نکنید) بهترین کار اینست که از محدوده یک دسته بندی برای بیشتر پست ها استفاده کنید. دسته بندی های وبسایت شما نباید برای موضوعاتی ایجاد شوند که مبحث مورد نظر آن ها موقتی یا زودگذر باشد، بلکه شما باید برای موضوعات اصلی که همیشه مورد بحث هستند و کاربران به دنبال اطلاعات در آن ها هستند، دسته بندی ایجاد کنید.

در زمینه توسعه دهندگی و گسترش وبسایت، شما باید از دسته بندی ها در زیردسته بندی ها و سلسله مراتب و بخش های مختلف وبسایت استفاده کنید. شما میتوانید دسته بندی ها را در این قسمت از وبسایت وردپرس خود ایجاد کنید.

دسته بندی ها در وردپرس

نام

از نامش مشخص است، در اسم دسته بندی های خود نام های کوتاه و خاص استفاده کنید، نام های کوتاهی که به راحتی در ذهن کاربر هم قرار میگیرند و پذیرفته میشوند.

نامک

این همان پیوند یکتا یا آدرس URL نام دسته بندی است. این مورد در بایگانی دسته ها و البته آدرس نوشته ها پیدا میشود، البته به شرطی که از پیوندهای سفارشی استفاده کنید.

مادر

شما میتوانید یک زیردسته ایجاد کنید، کافیست برای آن دسته بندی دیگری به عنوان مادر انتخاب کنید. اگر آن را روی "none" قرار دهید، این خود یک دسته بندی رده بالا خواهد بود.

توضیحات

این قسمت همان جایی است که توضیحات دسته بندی قرار میگیرد، اگر میخواهید برای دسته بندی های خود متنی اضافی بنویسید، اینجاست. اما به طور پیشفرض نمایش داده نمیشوند، اگرچه برخی قالب های وردپرس آن را نمایش میدهند. شما میتوانید هر تعداد دسته بندی که میخواهید ایجاد کنید، اما هر چه کمتر بهتر. البته اگر در وبلاگ خود از دو جین یا دوازده دسته بندی بیشتر دارید، محتوای شما آنطور که میخواهید شاید نتواند متمرکز باشد. گوگل شاید بخواهد اعداد بزرگ دسته بندی های یک وبلاگ را به عدم تمرکز معنی کند. کسی چه میداند. این کار شما، اخذ رتبه ای که محتوای شما لایق آن است را دشوار تر میکند و شانس کمتری برای محتوای وبسایت شما قرار میدهد. و یه دلیل دیگر اینکه، چرا شما باید بخواهید این همه دسته بندی داشته باشید، باید در انتخاب یا ایجاد دسته بندی های وبسایت خود کمال دقت را داشته باشید، حتی اگر زمانی بخواهید دسته بندی را تغییر دهید یا دسته بندی یک نوشته را بردارید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در آدرس URL پست وبسایت، آدرس دسته بندی هم وجود دارد و این ممکن است باعث ایجاد برگه های ۴۰۴ زیادی شود.

۳# برچسب ها دقیقا چه هستند؟

برچسب ها برای تولید جزئیات مخصوص نوشته استفاده میشوند، البته یک لینک پست مرتبط هم در وبلاگ به حساب می آیند. و همین دلیل تعدد برچسب های یک مقاله است (در مقایسه با دسته بندی ها). برچسب ها مانند صفحه بندی یک کتاب هستند، یک لیست ادامه دار از عناوین خاص نسبت به جلدی که کتاب دارد.
و البته وقتی یک موضوع در فهرست باشد، یعنی در بیشتر قسمت های کتاب آمده است، و اضافه کردن یا حذف کردن آن از صفحه بندی کتاب، خط محور کتاب را تغییر نمیدهد یا ساختمان کتاب را دستخوش تغییر نمیکند.

برچسب ها در وردپرس

خب بذارید برگردیم سراغ مثال اول، همون وبلاگ سلامتی که شروع کردیم. برچسب های ممکن و معقول برای تناسب اندام، تحرک، سلامتی، سلامت اعضا و … باشد. شما باید برچسب ها را به بهترین شکل ممکن، خاص، مناسب و البته کوتاه بنویسید.

به یاد داشته باشید که برچسب های مثال ما فقط مثال بوده و اگر کمک میکنند استفاده از آنها هم اختیاری است. شما میتوانید برای سلامتی برچسب های دیگری استفاده کنید. اما شما باید زمانی از آنها استفاده کنید که به ارزش وبسایت شما اضافه میکنند. در این جا چندی از قوانین مربوط به  برچسب ها را یادآوری میکنیم تا معیار کار شما باشند:

سعی کنید هیچ کدام از مقالات شما بیشتر از ۵ برچسب نداشته باشند. توجه: شما میخواهید آنها را برای کاربران ساده و واضح کنید تا آن چه را که دقیقا به دنبالش هستند پیدا کنند. از برچسبی که فقط میتواند برای یک پست استفاده شود استفاده نکنید (برچسبی عمومی تر استفاده کنید نه تخصصی). برای دسته بندی های خود برچسب های مخصوص تری بسازید، دقت کنید که اگر از چند برچسب برای نوشته های خود استفاده کنید که در دسته بندی های مختلف و متفاوتی قرار دارند در این صورت با این کار خود اوضاع را بیشتر از قبل پیچیده تر کرده اید.

اگر از برچسب های لاتین استفاده میکنید، سعی کنید همه کاراکتر ها کوچک باشند، اگر از برچسب های عربی استفاده میکنید سعی کنید با الفبای فارسی اینکار را انجام دهید و اِعرابی برای کلمات برچسب ها نداشته باشید. برچسب ها خودشون تخت و یک بعدی هستند، و این یعنی اینکه شما نمیتوانید یک سلسله ساختار با برچسب ها بسازید و زیربرچسب داشته باشید.

دسته بندی ها و برچسب ها در وبسایت به منظور استفاده رک و راست هستند. وقتی تفاوت بین برچسب و دسته بندی را دریافتید و ارزش هرکدام را در جای خود دانستید. دسته بندی ها و برچسب های وبسایت شما، آماده هستند که تعامل شما با کاربران را بهبود بخشند (دسته بندی سپس برچسب ها) و البته مهره های مهمی در سئو هستند. پس کار خود را در این مورد شروع کنید، حال میتوانید بهترین تئوری های خود را برای برچسب و دسته بندی مطالب وبسایت روی کاغذ بنویسید. سپس تحقیقات خود را کامل کرده و بهترین ها را برگزینید.

امیدواریم پس از این مطالعه، توانسته باشید به درک بهتری نسبت به نقش برچسب ها و دسته بندی ها در کاربری، بهینه سازی و خود وبسایت دست پیدا کرده باشید. اگر هم میخواهید بیشتر در این مورد به اطلاعات بیشتی دست پیدا کنید میتوانید به وبسایت وردپرس مراجعه کنید. دیدگاه های این مقاله باز هستند، میتوانید فکری که در این مورد دارید یا دیدگاهی که لازم است با دیگران به اشتراک بگذارید را برای ما بنویسید. شما تا قبل از این مطالعه چه نظری در مورد برچسب و دسته بندی ها داشتید؟ آیا شما هم نکته ای در مورد نقش برچسب و دسته بندی در وبسایت دارید که باید در این مقاله درج شود؟ مشتاقانه از تفکر شما در این مورد و بیان آن استقبال میکنیم…

نوشته چطور از دسته بندی و برچسب ها در وردپرس برای سئو استفاده کنیم؟ اولین بار در میموس پدیدار شد.

http://mimos.ir
http://mimos.ir/blog/internet-marketing/
http://mimos.ir/blog/seo-training/
http://mimos.ir/blog/mobile-marketing/
http://mimos.ir/blog/business/
http://mimos.ir/blog/about-web-sites/
http://mimos.ir/blog/internet-business/
http://mimos.ir/blog/email-marketing/
http://mimos.ir/blog/internet-advertisement/
http://mimos.ir/blog/user-experience/
http://mimos.ir/blog/entrepreneurship-education/
http://mimos.ir/blog/content-marketing/
http://mimos.ir/blog/social-network-marketing/
http://mimos.ir/blog/online-tools/

No comments:

Post a Comment